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Coordinador del Programa de Educación en Posgrado de la Organización para Estudios Tropicales

Descripción de Puesto

El programa de posgrado trabaja con participantes al nivel de posgrado de universidades, instituciones de investigación, y todo tipo de organizaciones para fortalecer las habilidades de investigación en zonas tropicales. Están diseñados para involucrar a los estudiantes en la formulación de preguntas de investigación viables diseño experimental, la recopilación de datos, el análisis y las presentaciones orales y escritas a través de su enfoque de gran prestigio OTS "problemas de campo". Los cursos proporcionan una experiencia práctica en la investigación de plantas, eco-fisiología, ecología microbiana, ecología molecular, la teledetección, inventarios rápidos de biodiversidad, y otros temas de vanguardia en función del curso elegido.

Calificaciones y Requisitos

  • Educación Formal: MSc. o superior en Biología, Ecología.
  • Otros conocimientos: Mercadeo y Finanzas/Contabilidad básica.
  • Manejo de personal a cargo.
  • Bilingüe Español/Inglés.
  • Manejo avanzado de Office /herramientas de internet/redes sociales
  • Conocimiento extensivo de Costa Rica
  • Conocimiento del sistema de educación superior Latinoamericana y de Estados Unidos de América
  • Experiencia Profesional: Experiencia en investigaciones y proyectos científicos.
  • Experiencia en desarrollo de presupuestos, manejo de proyectos, atención y manejo de riesgos
  • Conocimiento de programas de investigación internacionalmente y de otras organizaciones; habilidades para involucrar científicos nacionales e internacionesles
  • Experiencia en trabajo en equipo
  • Disposición para trabajar con horario flexible y visitor las estaciones de la OET

Responsabilidades del Coordinador incluye

  1. 1) Coordinar los procesos operativos de los cursos básicos y cursos de tópicos especiales.
    • 1.1 Atender consultas o sugerencias ya sea personal, llamadas o e-mails, de estudiantes, profesores, colaboradores internos y externos
    • 1.2 Desarrollo de calendario anual de posgrado.
    • 1.3 Revisar el paquete de orientación para participantes y que este esté al día con la información.
    • 1.4 Identificar y dirigir a los coordinadores de cada curso (en tiempo y en forma incluyendo la generación contenido académico i.e. syllabus, itinerario, lista de profesores invitados y presupuesto).
    • 1.5 Apoyar a la asistente administrativa en el proceso de compra de boletos aéreos para coordinadores y profesores invitados.
    • 1.6 Dar soporte en caso de emergencias o enfermedades al cuerpo estudiantil desde las oficinas.
  2. 2) Dirigir procesos de mercadeo y reclutamiento.
    Asistir en la preparación de materiales de reclutamiento y desarrollo de la página web:
    • 2.1 Con el apoyo de la asistente administrativa asegurar que la información de la página web está actualizada con los anuncios de cursos próximos.
    • 2.2 Con la ayuda de la asistente administrativa, preparar información para E-canopy sobre los cursos de posgrado.
    • 2.3 Con la ayuda de EEP enviar mensajes periódicos a los delegados de OET para reclutar estudiantes de instituciones miembro.
    • 2.4 Con la ayuda de la asistente administrativa, contestar correos para orientar y animar a los interesados en aplicar a los cursos.
    • 2.5 Con la ayuda de la asistente administrativa enviar correos de reclutamiento a las listas de contacto de exalumnos, listas de correo tipo “list-serv”, profesores que han participado en cursos anteriores, y cualquier contacto al que le pueda ser de interés la información.
    • 2.6 Con la ayuda del Equipo de Redes Sociales, programar el mercadeo de los cursos en las redes sociales que mantiene OET. Esto incluye, pero no esta está limitado a la elaboración de volantes, imágenes en jpg, y videos cortos.
  3. 3) Formar parte del comité de selección de participantes para los cursos básicos y de especialidad
    • 3.1 Seleccionar los miembros del comité de selección, conformado por un mínimo de tres personas: el coordinador del programa de posgrado, el coordinador del curso en cuestión y el co-coordinador del curso en cuestión.
    • 3.2 Supervisar la compaginación de las solicitudes y la distribución de las mismas al comité de selección.
    • 3.3 Dirigir y participar en la selección de estudiantes.
  4. 4) Garantizar que los cursos incorporan un proceso de evaluación del curso por parte de los estudiantes y contribuir con la mejora continua del programa.
    • 4.1 Garantizar que los lineamientos de seguridad en los cursos sean comprendidos por el personal que ejecuta los cursos en campo.
    • 4.2 Confirmar itinerarios y coordinar con la asistente administrativa la ejecución y seguimiento de itinerario (e.g. reservaciones y logística).
    • 4.3 Visitar los cursos en el campo cuando sea necesario.
    • 4.4 Dar seguimiento a asuntos que desprendan de las evaluaciones de los cursos e informes finales de cursos. Este seguimiento incluye la comunicación con los varios departamentos como financiera, informática, reservaciones, transportes, las estaciones, etc.
  5. 5) Planificar futuros cursos y definir objetivos y metas a largo plazo.
    • 5.1 Con el apoyo de la asistente administrativa en la coordinación de reuniones con coordinadores y gente de apoyo logística y transportes.
  6. 6) Generar y administrar el presupuesto anual para el programa de posgrado al igual que para cada curso
    • 6.1 Informar sobre el presupuesto y mantener controles fiscales para evitar sobregastos.
  7. 7) Solicitar contratos
    • 7.1 Enviar el formulario Solicitud de Contrato al departamento de Recursos Humanos para la elaboración del contrato indicando los términos y responsabilidades del profesor o asistente a contratar.
  8. 8) Elaboración del capítulo del Programa de Posgrado del libro de Junta Directiva
    • 8.1 Elaborar el documento en el formato establecido con la descripción de actividades y sucesos más relevantes del año a reportar, así como datos de números de estudiantes, cursos ejecutados, becas de estudio y de investigación asignadas y cualquier otra información que se solicite.

Compensación

Conmensurado, basado en grado educativo y experiencia.

Fecha límite para las solicitudes: 30 de setiembre de 2017.

Para mandar las solicitudes de interés:

Mandar carta de interés, curriculum vitae / hoja de vida con al menos 2 referencias junto con la expectativa salarial. Preferimos las solicitudes electrónicas por lo que se prefiere que usen el sitio web de la OET entrando a través del botón “Enviar Curriculum” y/o a la dirección electrónica: This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

La OET es un empleador que ofrece igualdad de oportunidades de empleo. No discriminamos por motivos de raza, color, religión, sexo, origen nacional, edad, discapacidad, información genética, estado civil, condición de veterano, nacionalidad, orientación sexual, identidad o expresión de género o cualquier otra característica protegida por la ley nacional.

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Palo Verde Scientific Director

Definition of job position

The Station Director position duties include: Oversight of the management of Palo Verde Biological Station and its staff, oversight of research conducted at the Station, participating in OTS courses visiting the station, proposal writing and project management, interaction and outreach with the local scientific and conservation community, and establishment of an independent research program. The Station Director reports directly to his/her supervisor who is the General Director of OTS; the position also coordinates closely with the President and CEO and the Science Director of OTS.

Qualifications & Requirements

  • Ph.D. in ecology, resource management, or a related field, with demonstrated and relevant academic, research and field experience in an ecology related field, preferably in Costa Rica or Central America
  • Extensive knowledge of Costa Rica (or Latin America more generally), including culture, history, politics and governmental operations, and research community
  • Knowledge of Costa Rican Ministry of the Environment's (MINAE) regulations and process to obtain research permits
  • Three years of demonstrated management experience
  • Demonstrated experience in field research in a tropical environment
  • Knowledge of the U.S. higher education -system and direct experience with U.S. college students
  • Experience with budget management, project management, legal compliance, risk management, and conducting or overseeing the successful completion of academic and/or research programs
  • Knowledge of international environmental research programs and/or organization(s); ability to promote the involvement of local and international scientists and NGOs; ability to negotiate with program partners; and demonstrated success in grant-writing
  • Demonstrated ability to coordinate and be part of an interdisciplinary teaching and research team
  • Experience in facilitating organization-wide team work among diverse individuals
  • Experience living and working in Central America, preferably Costa Rica
  • Bilingual Spanish/English required
  • Demonstrated commitment to academic excellence in a field research environment and prior experience working at a field station in either a research or management capacity
  • Willingness to work flexible hours and live on-site at the Station with groups of U.S. undergraduate and graduate students and visiting researchers
  • Ability and willingness to travel locally and internationally to support the Station's administration and initiatives

Preferred Qualifications

  • Two years of university teaching and curriculum development experience
  • Five years of demonstrated management experience
  • Experience managing a residential site, preferably a field based research facility

The general responsibilities of the Director include

  • Administration: This position is responsible for oversight of the administrative functions of the Biological Station including: staff management, Center's operations, financial and physical plant management, risk management, and other administrative duties related to the operation of the Biological Station. Specifically:
    • Provide direction and supervise growth at Palo Verde Biological Station.
    • Supervise the Station Administrators, scientific and academic staff.
    • Work together with HR Department to recruit, train, and retain qualified staff.
    • Build and support a strong commitment to team work at the Station.
    • Ensure that the Biological Station operates in a manner that is consistent with local, regional, and national laws, regulations, policies, and procedures of the OTS Costa Rica Office (CRO) and North America Office (NAO).
    • Set and enforce facility and asset maintenance, repair, and replacement schedules.
    • Manage activities to minimize ecological impacts and long-term sustainability of station facilities and research.
    • Develop and implement data management policies in accordance with international standards.
    • Develop and oversee annual operating and capital budgets.
    • Oversee monthly and yearly accounting cycles, local payroll, and outsourced accounting and purchasing
    • Work with CRO and NAO Coordinators and staff (Operations, IT, Finances, Human Resources and Development), to build and maintain a collaborative relationship throughout the organization through regular and open communication.
    • Develop, implement, and update, as needed, risk management systems including emergency procedures, evacuation plan, incident reporting, safety audits, and waivers and releases.
    • Resolve group management concerns and student discipline problems.
    • Represent Palo Verde Biological Station in CIDECAT and other regional management committees.
    • Assist the Palo Verde Advisory Committee in its efforts to provide independent assessments and recommendations.
  • Research and Academic Programs: Facilitate the design, implementation, and evaluation of academic programs; support the faculty with their course development and research needs; facilitate obtaining research permits for OET and graduate students who base their research at Palo Verde; facilitate compliance with all Costa Rican regulations regarding research; apply for grants that promote the scientific and administrative needs of the Biological Station; represent the OTS at academic conferences as appropriate.
    • Develop, implement, and update, as needed a 5 year plan for the Station to build academic and research programs based on consultation with PVAC, users of the station, and outside academics.
    • Seek and promote research projects that take advantage of the site, habitats and ecosystems with new ideas, technologies and potential for integration with years of research results.
    • Ensure ongoing implementation and evaluation of the Station's 5 Year Plan including adherence to timelines, publication of results, appropriate data management, and record keeping, retention of partners, achievement of goals and compliance with Costa Rican laws and regulations regarding research.
    • Maintain the records of research activities, including copies of publications and research products, and the geographically-referenced database of projects.
    • Work with educational faculty of OTS courses and outside faculty-led groups.
    • Monitor the station's performance throughout the year.
    • Monitor researcher and student support services.
    • Participate in and occasionally lead the station's monitoring and research projects.
    • Identify and pursue possible funding sources in support of the Biological Station's research projects.
  • Public Relations: Representation of the Station in local, regional, and international areas, including fundraising, as requested. Develop and supervise the Station's outreach efforts within the local community and Costa Rica. Support NAO & CRO in its recruiting efforts, as requested.
    • Represent the station and OTS in the Costa Rican and international research communities.
    • Work with OTS staff to create and publish la Selva-specific promotional materials and outreach.
    • Identify opportunities to incorporate faculty and students into the Costa Rican academic, research and local community.
    • Oversee outreach at local, regional, and national levels in the following types of activities: community, networking contacts, universities, research organizations, businesses, agencies and institutions.
    • At all times, work to ensure good relations between the Biological Station, SINAC and local community.
  • Additional Duties
    • Perform duties, as assigned by Costa Rica Director General and OTS President and CEO
    • Any other duty that his/her acting supervisor assigns that is inherent to the position and his/her capacity.

Compensation

Commensurate, based on education and experience

Application deadline: October 15, 2017

To apply:
Submit cover letter, curriculum vitae with list of 2 references and salary expectation. Electronic applications are preferred and may be submitted online via the OTS website: http://www.ots.cr

Applications may also be sent electronically
OTS is an equal opportunity and affirmative action employer.

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Last Updated ( 09/20/17 )
 
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